علائم اینترنت H+, 3G, 4G, LTE و … چه معنایی می‌دهند و هر کدام چه سرعتی دارند؟

زمان حدودی مطالعه مطلب: ۲ دقیقه

حروف H, H+, 3G, 4G, LTE در گوشه‌ی نمایشگر آیفون که هنگام اتصال اینترنت از طریق دیتا ظاهر می‌شوند به چه معنی هستند؟ هرکدام چه سرعتی را فراهم می‌کنند؟ در این مقاله تفاوت میان نسل‌های مختلف اینترنت را بررسی می‌کنیم، همراه آیفون‌چی باشید.


در حقیقت GPRS، E، ۳G و ۴G نمایانگر قدرت سیگنال دانلود و آپلود داده بر روی اسمارت‌فون هستند- منظور از دانلود و آپلود وب‌گردی، ارسال و دریافت ایمیل، تماشای فیلم، و … است. به عبارت دیگر این موضوع به قدرت سیگنال مانند آنتن‌دهی تلفن‌های همراه مربوط نمی‌شود و بیشتر به سرعت دانلود و آپلود اشاره دارد.

 GPRS

این نسل از اینترنت در واقع یک آب پاک‌تر از بی اینترنت بودن است، چرا که GPRS(مخفف General Packet Radio Service ) قادر است تنها سرعتی معادل حداکثر ۱۱۴ کیلوبیت در ثانیه را فراهم آورد. سرویس یاد شده نوعی از اینترنت ۲G  به حساب می‌آید. زمانیکه اسمارت‌فون به این نوع ارتباط وایرلس متصل باشد علامت G در گوشه‌ی بالای نمایشگر ظاهر می‌شود.

EDGE

GPRS و EDGE هر دو مشمول فناوری ۲G هستند، با این تفاوت که EDGE تا حد قابل توجهی سرعت بالاتری دارد و می‌تواند با سرعت ۳۴۸ کیلوبایت در ثانیه دانلود انجام دهد. از این نوع فناوری گاهی به ۲.۵G نیز یاد می‌شود زیرا مشخصات‌اش بین ۲G و ۳G قرار دارد.

۳G

نوشته‌های مرتبط
۱ از ۳۵۲

معرفی نسل سوم (شبکه‌ی ۳G) در سال ۲۰۰۱ برقراری تماس‌های ویدیویی و استریم فایل‌های ویدیویی را امکان پذیر کرد. ظهور  ۳G در زمان خودش آنقدر تاثیر گذار بود که اپل، آیفون را ابتدا ۳G و سپس ۳GS نامگذاری کرد. با این نوع فناوری شبکه می‌توانید با سرعت ۳۸۴ کیلوبیت تا ۲ مگابیت دانلود کنید.

HPSA

نوع دیگری از فناوری ۳G است با این تفاوت که سرعتی معادل ۶۰۰ کیلوبیت تا ۱۰ مگابیت را فراهم می‌کند. اما بطور میانگین بین ۱ تا ۳ مگابیت سرعت دارد.

HSPA+

این نسل در حقیقت شکل تکامل یافته‌ای از HSPA است که کمی با ۴G تلفیق شده و می‌تواند سرعتی در حدود ۱۶۸ مگابیت را فراهم کند.

۴G یا LTE

اگر هرکدام از این علائم را روی اسمارت‌فون‌تان دیدید در واقع به پرسرعت ترین اینترنت دسترسی دارید. ۴G نسل چهارم فناوری موبایل است که از آن به LTE نیز یاد می‌شود. این فناوری به شما امکان می‌دهد تا هرکاری که با وای فای انجام می‌دهید را به راحتی با ۴G صورت دهید.

در حال حاضر هر سه اپراتور همراه اول،‌ایرانسل و رایتل اینترنت دیتا را به صورت ۴G ارائه می‌دهند اما بین آنها رایتل مناطق بسیار محدودی(کرج، تهران و کیش) را پوشش می‌دهد. نسل چهارم اینترنت دیتا سرعت بسیار مطلوبی دارد به طوریکه می‌تواند کاربر از اینترنت وای فای بی‌نیاز کند. اسمارت فون‌های اپل نیز از آیفون ۵ به بعد همگی از این سرویس پشتیبانی می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.